درمان خارپاشنه با کفی‌های طبی

درمان خارپاشنه با کفی‌ های طبی سفارشی ساخت: درد پاشنه پا که راه رفتن و فعالیت های روزانه را دچار مشکل میکند میتواند ناشی از خار پاشنه باشد. در اکثر موارد درمان خار پاشنه با روش های خانگی و غیر جراحی بهبود می یابد و نیاز به روش های جراحی نیست. کفی طبی یکی از روش‌های موثر در درمان خار پاشنه است. کلینیک سلامت پا در این مقاله، به بررسی دقیق‌تر نقش کفی طبی در التیام درد و رنج ناشی از این عارضه می‌پردازیم:

خار پاشنه چیست؟

خارپاشنه با نام علمی استئوفیت یک رشد استخوانی است که در پاشنه اتفاق میافتد و اکثرا از آنجا تا قوس پا که به آن فاسیای پلانتار میگویند ادامه دارد. این عارضه ممکن است منجر به درد و ناراحتی شود و فعالیت های روزانه را مختل کند.

خارپاشنه چیست؟

خار پاشنه چگونه به وجود می آید؟

استخوان پاشنه توسط بافتی محکم و انعطاف‌پذیر به نام فاشیای پلانتار به انگشتان پا متصل است. این بافت، با ایجاد قوس در کف پا، نقش مهمی در حفظ تعادل و پایداری پا ایفا می‌کند. فشار بیش از حد و مداوم بر این بافت می‌تواند منجر به التهاب آن شود که به آن فاشیای پلانتار یا خار پاشنه می‌گویند. در برخی موارد، شدت فشار وارده بر پاشنه به اندازه‌ای است که باعث تشکیل یک برجستگی استخوانی در محل اتصال فاشیای پلانتار به استخوان پاشنه می‌شود. این برجستگی خار پاشنه نام دارد و ممکن است در تصاویر رادیولوژی قابل مشاهده باشد یا نباشد. در صورتی که علائم خار پاشنه وجود داشته باشد اما در رادیولوژی اثری از آن دیده نشود، می‌توان نتیجه گرفت که درد و ناراحتی ناشی از التهاب فاشیای پلانتار است.

عوامل متعددی می‌توانند در بروز خار پاشنه نقش داشته باشند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ایستادن طولانی مدت: ایستادن به مدت طولانی و بدون استراحت کافی، به خصوص روی سطوح سخت، فشار زیادی به پاشنه پا وارد می‌کند.
  • فشار بیش از حد بر پاشنه: فعالیت‌هایی که نیاز به وارد کردن فشار زیاد به پاشنه دارند، مانند دویدن یا پریدن، می‌توانند خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش دهند.
  • اضافه وزن و چاقی: وزن بالا فشار بیشتری به پاها، به ویژه پاشنه، وارد می‌کند و احتمال بروز خار پاشنه را افزایش می‌دهد.
  • فرم غیرطبیعی پا: افرادی که دارای قوس کف پای بیش از حد بالا یا صافی کف پا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به خار پاشنه قرار دارند.
  • افزایش سن: با افزایش سن، لایه چربی محافظ پاشنه نازک‌تر می‌شود و احتمال آسیب به فاشیای پلانتار افزایش می‌یابد.
  • فعالیت‌های سنگین: انجام کارهای سنگین یا ورزش‌های پرفشار، مانند دویدن، می‌تواند باعث آسیب به فاشیای پلانتار و ایجاد خار پاشنه شود.
  • کفش نامناسب: پوشیدن کفش‌هایی که فاقد حمایت کافی از قوس کف پا هستند یا پاشنه را به خوبی محافظت نمی‌کنند، می‌تواند به فاشیای پلانتار آسیب برساند. استفاده از کفی‌های طبی مخصوص خار پاشنه می‌تواند به کاهش فشار وارده بر پاشنه و تسکین درد کمک کند.

 

کفی‌های طبی چگونه منجر به از بین رفتن درد در افرادی که خارپاشنه دارند می‌شود؟

کفی های طبی از طریق نرم کردن و حمایت از پا که منجر به کم کردن فشار کف پایی میشود باعث از بین رفتن درد در افرادی که خارپاشنه دارند میشود.در این مقاله توضیح میدهیم که کفی‌های طبی چگونه باعث از بین رفتن درد پای شما میشود:

بالشتک گذاری(نرم کردن):

کفی‌های طبی با بالشتک گذاری مناسب پای هر فرد میتواند به کاهش درد در هنگام ایستادن یا نشستن کمک بکند،و همچنین بالشتک گذاری صحیح میتواند منجر به کاهش فشار در قسمت خارپاشنه بشود.

بالشتک گذاری در درمان خارپاشنه با کفی های طبی

حمایت از قوس:

حمایت از قوس در افراد مختلف متفاوت است چون برخی افراد دچار صافی کف پا و یا برخی دچار قوس زیاد پا هستند و به همین خاطر افراد باید به طور دقیق معاینه بشوند و از طریق اسکن پا به طور دقیق مقدار قوس پا مشخص شود تا با حمایت دقیق قوس پا همراه شود.حمایت دقیق قوس پا باعث میشود که فشارحاصل از وزن بدن در کل کف پا پخش بشود تا فشار زیادی از طریق پاشنه پا به زمین منتقل نشود و کشش روی پاشنه کاهش یابد.

حمایت از قوس پا در درمان خارپاشنه با کفی های طبی

 

راستای مناسب پا:

مجموعه ما در تلاش است با ارزیابی دقیق پای هر فرد،کفی‌هایی را برای افراد طراحی کند که پا را در راستای مناسب قرار دهد و این راستای مناسب باعث کاهش کشش برروی پاشنه میشود و همچنین عملکرد کلی پا را بهتر میکند.

جذب نیرو:

کفی‌های طبی با جذب نیرویی که از زمین به پا وارد میشود میتواند منجر به کاهش درد در قسمت پاشنه شود که این مورد هم در کفی‌های ما که برای پای شما ساخته میشود در نظر گرفته میشود.

کاهش فشار:

مهمترین عاملی که باعث شده مراجعین قبلی ما که درد پاشنه زیادی به علت خارپاشنه داشتند و از کفی‌های خارپاشنه مجموعه ما رضایت داشته باشند همین مورد است.ما سعی میکنیم با تشخیص درست جای خارپاشنه و پدگذاری مناسب و یا برداشتن وزن از قسمتی که خار تشکیل شده باعث کاهش فشار در آن قسمت بشویم که این کار منجر به کاهش درد پاشنه پا میشود.

کاهش فشار در درمان خارپاشنه با کفی های طبی

خرید کفی طبی

برای خرید کفی طبی مناسب خار پاشنه، ابتدا به یک متخصص پا (ارتوپد یا ارتوتیست) مراجعه کرده و ارزیابی دقیقی از وضعیت پای خود دریافت کنید. کفی‌هایی که قوس کف پا را به خوبی حمایت می‌کنند و دارای بالشتک‌های نرم و مناسب در ناحیه پاشنه هستند، می‌توانند به جذب ضربات و کاهش فشار بر روی فاشیای پلانتار کمک کنند.

کفی‌های طبی سفارشی، که بر اساس قالب پای شما ساخته می‌شوند، بیشترین تطابق و راحتی را ارائه می‌دهند، اما هزینه بیشتری دارند. در مقابل، کفی‌های طبی آماده، گزینه‌های مقرون به صرفه‌تری هستند، اما ممکن است به اندازه کفی‌های سفارشی با پای شما سازگار نباشند.

جمع بندی

برای ساخت کفی طبی برای افرادی که از درد خارپاشنه رنج میبرند،بسیار مهم است که به طور کامل معاینه و ارزیابی بشوند و همچنین پای این افراد اسکن بشود تا در تشخیص درست مشکلات پا علاوه بر خارپاشنه کمک کند. پرسنل مرکز سلامت پا  با بهترین دستگاه‌های اسکن پا و تشخیصی به طور کامل پای شمارا مورد ارزیابی قرار میدهند و براساس معاینه و اسکن شما و در نظر گرفتن درد خارپاشنه شما،برای شما کفی طبی ساخته میشود.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا