مراقبت‌های بعد از عمل جراحی در افراد قطع عضو

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی در افراد قطع عضو

بعد از اینکه افراد دچار قطع عضو شدند یکی از مهمترین اقدامات مراقبت های بعد از عمل جراحی است تا در روند بهبودی پیشرفت سریعتری داشته باشند. .ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم برخی از فعالیت های خودمراقبتی بعد از جراحی قطع عضو در هر سطحی از بدن باید داشته باشند را به شما ارائه دهیم:

1-پیروی از دستورات پزشک:

بسیار مهم است که شما به دستوراتی که از طرف پزشک خود میگیرید عمل کنید چون پزشکان با در نظر گرفتن کلیه شرایط جسمی و روحی شما یک برنامه درمانی برای شما در نظر میگیرند پس بسیار مهم است که به این دستورات عمل کنید.

2-مراقبت از زخم:

بعد از عمل جراحی حتما باید محل بخیه را تمیز و خشک نگه دارید.از پانسمان‌هایی که تیم درمانی توصیه کرده است استفاده کنید و به موقع آن را عوض نمایید. از پانسمان‌های حاوی نقره و طلا، ژل‌های پاکسازی و آنتی میکروبیال زخم، محلول‌های ضد عفونت و ژل ترمیم زخم در جهت کاهش علائم التهابی، درد و افزایش کلاژن سازی برای بهبود سریع زخم میتوان استفاده کرد.

مراقبت از زخم بعد از عمل جراحی

3-مدیریت درد:

برای کاهش درد میتوانید از داروهای مسکنی که پزشک برای شما در نظر گرفته است استفاده کنید. همچنین در جهت از بین بردن درد و حس فانتوم(خیالی) که برای اکثر افراد بعد از قطع عضو در اثر باقی ماندن اعصاب ایجاد میشود، میتوان از ماساژ روزانه، بانداژ اصولی، کیسه شن و آیینه تراپی که توسط کارشناسان پروتز مجموعه ما در قالب مشاوره آموزش داده میشود سود برد.

مدیریت درد در مراقبت‌های بعد از عمل جراحی در افراد قطع عضو

4-فیزیوتراپی:

بسیار مهم است که افراد بعد از قطع عضو وضعیت فیزیکی بدنی مناسبی را داشته باشند تا بتوانند بعد از دریافت پروتز، فعالیتی مثل روزهای قبل از قطع عضو خود داشته باشند. از همین رو افراد بعد از قطع عضو با یک فیزیوتراپیست یا متخصص ارتوپد فنی وضعیت فیزیکی و جسمانی خودرا پیش ببرند تا هم اندام قطع عضو شده هنگام دریافت پروتز شرایط مناسبی داشته باشند و هم از نظر جسمانی، افراد آمادگی دریافت پروتز داشته باشند.

فیزیوتراپی در مراقبت‌های بعد از عمل جراحی در افراد قطع عضو

5-مراقبت از پروتز:

بعد از شروع به استفاده از پروتز حتما از پروتزیست خود بخواهید که توصیه‌های لازم برای عملکرد مناسب پروتز را به شما بدهد و مواردی که باعث افزایش طول عمر پروتزتان میشود را به شما بگوید تا بتوانید سال‌ها از پروتزتان استفاده کنید.

مراقبت از پروتز در مراقبت‌های بعد از عمل جراحی در افراد قطع عضو

6-زیر نظر گرفتن محل قطع عضو برای نشانه‌های عفونت:

به صورت روزانه قبل از پوشیدن پروتز و درآوردن پروتز اندام قطع عضو را بررسی کنید که اگر نشانه‌هایی از عفونت مثل قرمز شدن پوست،تورم و ترشح داشته باشید سریعا با پروتزیست خود مطرح کنید.

7-حمایت‌های عاطفی:

برای کنار آمدن با جنبه‌های عاطفی از دست دادن اندامتان حتما با خانواده، دوستان و یا با یک مشاور صحبت کنید و همچنین به تجربه ما دیده‌ایم عضویت شما در گروه‌هایی که افراد تجربه مشترک دارند در روحیه شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

سبک زندگی سالم در مراقبت‌های بعد از عمل جراحی در افراد قطع عضو

8-سبک زندگی سالم:

رژیم غذایی سالم روند بهبود شما را تسریع میکند و حال خوبی را نیز به همراه دارد. و همچنین فعالیت مناسب با وجود محدودیت‌هایی که دارید بسیار تاثیر مثبتی بر شما دارد البته حتما برای این فعالیت ها با پروتزیست مجموعه مشورت کنید.

9-صبور بودن:

بسیار مهم است که شما بعد از قطع عضو صبور باشید چون بهترین عملکرد شما بعد از این اتفاق در گرو تلاش‌های مستمر خود و تیم درمانی مخصوصا پروتزیست شما است.سعی کنید با تغییرات سازگار شوید و خودرا سرزنش نکنید.

 

همچنین در نظر داشته باشید روند بهبودی هر فرد با دیگری فرق میکند به همین خاطر با پروتزیست مجموعه سلامت پا که با شما ارتباط نزدیکی دارد و از شرایط شما آگاهی دارد در تماس باشید و در مواقعی که نیاز است با پروتزیست‌تان مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا